TUVA-koulutus

Kuopion kaupungin TUVA

Jäitkö ilman toisen asteen opiskelupaikkaa? Onko tulevaisuuden suunta etsinnässä? Hae TUVA-koulutukseen ja löydä reitti unelmiesi opiskelupaikkaan.

TUVA-koulutus on tarkoitettu perusasteen päättäneille nuorille, joilla ei ole toisen asteen opiskelupaikkaa. Kuopion kaupungin TUVAlla voit korottaa perusasteen arvosanoja ja kehittää opiskelutaitoja sekä suorittaa toisen asteen opintoja lukiossa tai ammatillisella puolella. Vuoden aikana pääset tekemään työharjoitteluja ja saat työelämävalmennusta, kehität arjen taitoja ja saat yksilöllistä ohjausta tulevan opiskelupaikan valintaan.

TUVA-koulutukseen hakeudutaan yhteishaun kautta. Yhteishakuajan ulkopuolella TUVAan voi hakeutua jatkuvan haun kautta, mikäli koulutuksessa on vapaita paikkoja. Hakulomake löytyy sivun oikeasta reunasta ja Opintopolusta.

Kuopion kaupungin TUVA-koulutusta järjestää Kuopion aikuislukio. Opetus tapahtuu pääasiassa Puistolassa osoitteessa Minna Canthin katu 45.

TUVAn yhteistyöoppilaitoksia ovat Minna Canthin koulu, Palvelualan opisto Kuopio, Ingmanedu ja Savon ammattiopisto.

Opiskelu TUVAssa

TUVA-koulutuksessa opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ja sen mukaan opiskelija suuntautuu yhdelle TUVAn neljästä painotuspolusta. Jokaisella polulla opiskellaan perusopetuksen oppiaineita sekä toisen asteen opintoja henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan. Opiskelija voi siirtyä toiselle asteelle jo TUVA-vuoden aikana omien valmiuksiensa ja mahdollisuuksien mukaan.

TUVAn polut:

• Silta-polku: Erityisluokanopettajan ohjaama pienryhmä, jossa painotuksena ovat työelämätaidot ja elämyspedagogiikka.
  • Kymppi-polku: Perusasteen arvosanojen korotusta aineenopettajien johdolla.
  • S2-polku:  Suomen kielen taidon vahvistamista alkeista tasolle A2. Yhteisiä oppitunteja Kymppi-polun kanssa, arjen taitoja ja kulttuurintuntemusta.
  • Paja-polku: Erityisluokanopettajan ohjaama pienryhmä, jossa yläkouluiän ylittäneiden oppivelvollisten on mahdollista suorittaa loppuun perusasteen oppimäärä

Koulutuksen rakenne

TUVA-koulutuksen laajuus on 38 viikkoa ja kesto on yksi vuosi. Yksi TUVA-viikko sisältää 22h opetusta ja ohjausta. TUVAn päättötodistuksella opiskelija saa kuusi lisäpistettä ammatillisen puolen yhteishaussa.

TUVAn opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, johon valitaan opintoja eri koulutuksenosista opiskelijan tarpeiden ja tavoitteiden mukaan.

Koulutuksen osat

Opiskelu- ja urasuunnittelutaidot (1-10 viikkoa)

Perustaitojen vahvistaminen (0-30 viikkoa)

Lukiokoulutuksen opinnot ja niihin valmentautuminen (0-30 viikkoa)

Ammatillisen koulutuksen  opinnot ja niihin valmentautuminen (0-30 viikkoa)

Työelämätaidot ja työelämässä tapahtuva oppiminen (0-20 viikkoa)

Arjen taidot ja yhteiskunnallinen osallisuus (0-20 viikkoa

Valinnaiset opinnot (0-10 viikkoa)

Yhteyshenkilöt:

Silta: Una Sutinen,  044 718 4462, una.sutinen@opedu.kuopio.fi

(1.8.2023-31.7.2024) Saana Juuti, saana.juuti@opedu.kuopio.fi

Kymppi: Riina Pirskanen, 044 718 1623, riina.pirskanen@opedu.kuopio.fi

S2: Anna Matikainen, 044 718 1396, anna.matikainen@opedu.kuopio.fi

Paja: Matti Hollmén, 044 718 4033, matti.hollmen@opedu.kuopio.fi

Opinto-ohjaaja: Henri Huovinen, 044 718 1706, henri.huovinen@opedu.kuopio.fi

Erityisopettaja: Inka Turunen, 044 718 1349, inka.turunen@opedu.kuopio.fi

Opiskelu TUVAssa

TUVA-koulutuksessa opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma. Jokaisessa ryhmässä opiskellaan perusopetuksen oppiaineita sekä toisen asteen opintoja henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan. Opiskelija voi siirtyä toiselle asteelle omien valmiuksien ja mahdollisuuksien mukaan.

TUVAssa opiskellaan kolmessa eri ryhmässä:

• Silta-polku: Työelämäpainotteinen pienryhmä, johon kuuluu neljä työjaksoa ja 3-4 elämyspedagogista leiriä (10 paikkaa).
  • Kymppi-polku: Opiskelussa painottuu luokkamuotoinen lähiopetus. Lukuvuosi sisältää peruskoulun ja toisen asteen opintoja (50 paikkaa).
  • S2-polku: Opiskellaan yhdessä Kymppi-polun kanssa, mutta nuoren on mahdollista valita enemmän suomi toisena kielenä -kursseja. Opiskelijan on kyettävä opiskelemaan perusasteen sisältöjä suomen kielellä (A2 kielitaso), haastattelemme S2-hakijat tarvittaessa.

Silta: Una Sutinen,  044 718 4462, una.sutinen@opedu.kuopio.fi

(1.8.2023-31.7.2024) Saana Juuti, saana.juuti@opedu.kuopio.fi

Kymppi ja S2: Riina Pirskanen, 044 718 1623, riina.pirskanen@opedu.kuopio.fi

Opinto-ohjaaja: Henri Huovinen, 044 718 1706, henri.huovinen@opedu.kuopio.fi

Erityisopettaja: Inka Turunen, 044 718 1349, inka.turunen@opedu.kuopio.fi

Jatkuva haku Kuopion kaupungin TUVA-koulutukseen on auki. Hae koulutukseen täyttämällä lomake:
Hakulomake TUVA-koulutukseen

Jatkuvassa haussa paikan saaneet aloittavat opinnot seuraavan jakson alussa.

Aloituspäivämäärät:

6. jakso 17.4.2024